اوراق اجاره رهنی
شنبه, 21 دی 1398 07:15 انجمن مالی اسلامی توحید اوراق اجاره رهنی
گاهی یک بانک یا شرکت لیزینگ، دارایی‌های زیادی را به قرارداد اجاره یا اجاره به شرط تملیک به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کرده و به صورت ماهانه یا فصلی اجاره‌بهای آ‌ن‌ها را دریافت می‌کند. با استفاده از اوراق بهادار اجاره می توان این دارایی‌ها را تبدیل به نقدینگی کرد و دوباره در طرح‌ها و تسهیلات جدید به کار گرفت. برای این منظور بانک با مراجعه به مشاور اقدام به تعیین ناشر(نهاد واسط) و تهیه مجوزهای لازم از سازمان بورس می‌کند. سپس ناشر با انتشار اوراق بهادار اجاره وجوه لازم را جمع آوری نموده، به وکالت از طرف صاحبان اوراق دارایی‌های مذکور را از بانک خریداری می‌کند و به وکالت از طرف صاحبان اوراق، جانشین بانک (موجر) در قرارداد اجاره به شرط تملیک می‌شود و از آن پس اجاره‌بهاها را جمع آوری کرده، بین صاحبان اوراق تقسیم می‌کند.

ساختار عملیاتی اوراق اجاره رهنی

اجاره رهنی

روابط حقوقی اوراق اجاره رهنی
۱-بانی (بانک یا شرکت لیزینگ) با استفاده از منابع سپرده‌ای کالاهای مورد نیاز متقاضیان تسهیلات را از مراکز فروش یا تولید کنندگان به صورت نقد خریداری می‌کند.
۲-بانی (بانک یا شرکت لیزینگ) کالاهای خریداری شده را به صورت اجاره به شرط تملیک به متقاضیان تسهیلات واگذار کرده و آن را در مالکیت خود به عنوان رهن حفظ می‌کند.
۳- بانی، طرح توجیهی خود را در قالب امیدنامه تنظیم کرده و با انتخاب نهاد واسط، درخواست خود را برای انجام طرح در قالب قرارداد اجاره اعلام و نهاد واسط را در جایگاه وکیل در انجام طرح تعیین می‌کند؛
۴-بانی در صورت نداشتن رتبه اعتباری اقدام به انتخاب ضامن می نماید. ضامن به عنوان عامل تضمین کننده سرمایه و سود دارندگان اوراق بهادار عمل نموده و مطابق مقررات وجودش الزامی است.
۵و۶- ناشر(نهاد واسط) از طریق عامل فروش اقدام به انتشار اوراق و جمع آوری وجوه از مردم می نماید.
۷- ناشر(نهاد واسط) سرمایه نقدی جمع‌آوری شده را جهت خرید دارایی‌های واگذار شده به صورت اجاره به شرط تملیک به بانی می‌پردازد و آن‌ها را خریداری می‌کند.
۸- بانی اجاره‌بهاهای ماهانه یا فصلی تسهیلات اجاره به شرط تملیک را به نمایندگی از طرف نهاد واسط دریافت کرده و در اختیار وی قرار می‌دهد.
۹و۱۰- شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویۀ وجوه، پس از دریافت مبالغ از نهاد واسط، اجاره‌بها و حسب مورد سود ناشی از سرمایه‌گذاری مجدد بخشی از اجاره‌بها را در سررسیدهای معین به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌نماید.
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید