صندوق‌های زمین و ساختمان
شنبه, 21 دی 1398 08:30 انجمن مالی اسلامی توحید صندوق زمین ساختمان
هدف از تأسیس این صندوق‌ها استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه برای کمک به بخش مسکن و نیز استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در بخش مسکن برای عموم سرمایه‌گذاران علاقه‌مند از طریق جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مشخص است. واحدهای ساختمانی یاد شده در پایان عمر صندوق (و یا طی دوره فعالیت صندوق به صورت پیش ­فروش) به فروش می­ روند و در نهایت عواید ناشی از این فعالیت بین دارندگان واحدهای سرمایه­­ گذاری در پایان عمر صندوق تقسیم می ­شود. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که این صندوق، واحدهای ساختمانی خود را مستقیماً به سرمایه­ گذاران و دارندگان واحدهای سرمایه­ گذاری واگذار نمی­­ کند و واحدهای ساختمانی با رعایت مقررات، از طریق برگزاری مزایده به بهترین خریدار واگذار می­ شوند و دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری می‌توانند همچون سایر افراد در مزایده املاک و واحدهای مسکونی تکمیل شده شرکت کرده و در صورت ارائه قیمت بهتر، مالکیت واحدهای ساخته شده را در اختیار بگیرند.
به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از طریق تحریک بخش عرضه و تقاضای بازار مسکن به رونق این بازار کمک می‌کنند. در ذیل تعدادی از کاربردهای اصلی این ابزار نوین تأمین مالی بخش ساختمان ذکر شده است:
الف. تأمین مالی برای مالکان زمین که منابع لازم را برای ساخت ندارند.
ب. فراهم نمودن امکان پس‌انداز تدریجی برای سرمایه‌گذاران با هر مقدار سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع رشد بخش مسکن و ساختمان.
ج. امکان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با تبدیل آن‌ها به صندوق زمین و ساختمان و ورود شرکای جدید به صندوق در قالب افزایش سرمایه.
د. دارا بودن مزیت رقابتی معافیت معاملاتی به منظور تشویق سرمایه‌گذاران.
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید